Puterea de a se divide

Imagine articol

La inceput, o celula se transforma in doua celule si doua devin patru. Fiind fertile, ele se inmultesc intr-un ghem de celule, o sfera in care palpaie potentialul uman.

Cercetatorii viseaza de mult sa culeaga aceste celule nestiutoare dintr-un embrion uman si sa le convinga sa execute, in izolare sterila, miracolul de zi cu zi pe care il savirsesc in pantecele femeii: sa se transforme in toate cele cam 200 de tipuri de celula ce alcatuiesc corpul uman. Celule hepatice. Cerebrale. Piele, oase si nervi.

Visul este de a lansa o revolutie medicala in care organele si tesuturile suferinde sa poata fi reparate – nu prin dispozitive mecanice rudimentare, ca pompele de insulina sau articulatiile de titan, ci prin inlocuitori vii, productie proprie. Ar fi zorii unei noi ere a medicinei regenerative, unul din marile deziderate ale biologiei moderne.

Revolutiile, din pacate, sunt aproape intotdeauna cu bucluc. Asa ca, atunci cand James Thomson, cercetator la Universitatea din Wisconsin, cu sediul la Madison, un om cu vorba dulce, a anuntat, in noiembrie 1998, ca a reusit sa extraga celule din embrionii neutilizati ramasi la clinicile de fertilizare si sa intemeieze prima cultura de celule-susa embrionare umane din lume, el si alti cercetatori s-au vazut pusi in fata unei reactii neasteptate.

Era genul de descoperire care, in cele mai multe cazuri, ar fi generat un proiect major de cercetare federala. In loc de aceasta, ea a fost repede inghitita de apele tulburi ale religiei si politicii. Cei mai alarmati au fost oamenii care privesc embrionii ca pe niste membri pe deplin legitimi, vulnerabili ai societatii si care condamna recoltarea celulelor de la embrioni ca pe o forma de canibalism.

Ei avertizeaza asupra unei lumi noi, triumfaliste, cea a “fermelor de embrioni” si a “uzinelor de clonare” pentru cultivarea pieselor de schimb umane. Si atrag atentia ca cercetatorii pot obtine aceleasi rezultate folosind celule-susa adulte – celule imature ce se gasesc in maduva oaselor si in alte organe din organismul fiintei adulte, precum si in cordoanele ombilicale, aruncate de obicei la nastere.

In replica, sustinatorii spun ca celulele-susa adulte, desi folositoare in tratarea anumitor boli, s-au dovedit pana acum incapabile sa produca intreaga gama de tipuri de celule pe care le produc celulele-susa embrionare. Ei arata ca frigiderele clinicilor de fertilizare din toata lumea gem de miile de embrioni nedoriti, ce asteapta sa fie distrusi.

Fiecare din acei embrioni este mai mic decat punctul de la sfarsitul acestei propozitii. Nu au trasaturi proprii si nici vreo urma de sistem nervos. Daca parintii sunt de acord sa ii doneze, spun sustinatorii ideii, ar fi lipsit de etica sa nu fie folositi in incercarea de a vindeca bolile oamenilor.