Un şoarece bun la toate

Foto: Vincent J. Musi

Dacă sunaţi la Laboratorul Jackson, din Bar Harbor, Maine, e posibil să auziţi: „Pentru moment, toţi reprezentanţii noştri sunt ocupaţi.“

Nimic deosebit – asta până te gândeşti că noianul de apeluri către instituţia nonprofit vine de fapt de la oameni care comandă şoareci. Şi nu orice fel de şoareci. Aceştia sunt crescuţi având anumite caracteristici genetice, fiecare manifestând simptomele unei boli sau afecţiuni omeneşti – orice, de la osteoporoză la orbire, de la Alzheimer la artrită.

În decursul a 75 de ani, catalogul laboratorului a ajuns să cuprindă mai bine de 3.300 de tulpini. Creşterea şoarecilor a primit un nou impuls odată cu recenta descifrare a genomului uman şi a celui de şoarece, care a confirmat cât de asemănătoare genetic sunt cele două specii (diferenţele ţin de momentul şi de locul în care sunt activate genele). Anul trecut, Laboratorul Jackson a expediat 2,4 milioane de şoareci către 16.000 de cercetători din toată lumea. Cea mai populară tulpină – Black 6 (deasupra), dezvoltată în 1921 – a fost folosită la studiul celor mai diverse afecţiuni, de la diabet la obezitate, şi chiar a călătorit la bordul unei navete spaţiale. Iată un şoarece pentru care merită să aştepţi la telefon.

Text: Peter Gwin