Marte ne trimite soli

Cercetări recente au stabilit că meteoritul ALH 84 001 provine din regiunea canionului Vale Marineris. www.corbisimages.com

Dacă întinzi o patură sub un măr, vor cădea pe ea mere. Dar dacă o întinzi sub cer, vei gasi pe ea stele… spunea Pierre Antoine de Saint Exupery, atunci când rătăcind prin  Sahara, a găsit un fragment de rocă neagră, venit din spațiu.

Nu sunt chiar stele, ci soli din sistemul solar. În fiecare zi mii de proiectile venite din spațiu se îndreaptă spre Pământ, dar sunt mistuite de buna noastră atmosferă, unde se aprind și se consumă, lăsând pe cer dâre fulgerătoare. Aceștia sunt meteorii. Bolizii sunt numiți meteoriți când ajung pe Pamânt. În urmă cu 50.000 de ani, un astfel de meteorit a căzut în Arizona, unde a făcut un crater perfect, de 3 km în diametru. Meteoritul nu era mai mare decât o casă. Dar când un astfel de bolid de marimea Bucureștiului a izbit peninsula Yucatan, în urmă cu 65 milioane de ani, a provocat o explozie echivalentă cu cea a 1000 de bombe atomice. Apele împroșcate cu viteze hipersonice au inundat mii de kilometri de uscat, pulberile au călătorit în jurul Pământului timp de mai mulți ani, perturbând grav clima. Pe seama acestei catastfofe este pusă, după cum se știe, dispariția dinozaurilor și a altor specii la sfârșitul Cretacicului. La intervale de zeci și sute de milioane de ani, câte un meteorit uriaș face prăpăd pe Terra.

Meteoriții mici sunt mult mai numeroși și reprezintă surse de informație științifică valoroase. Gândiți-vă câte miliarde de dolari investește NASA, iar în ultima vreme și rușii și chinezii, pentru a afla cât mai multe lucruri despre planeta Marte. Uneori roboții trimiși acolo să preleveze probe, se fac zob prin cine știe ce stânci sau se înțepenesc în vreo văgăună. Dar iată, Marte, ne trimite gratis probe , meteoriți care ne pot da prețioase informații despre compoziția atmosferică, geologică, poate chiar despre posibile forme rudimentare de viață.

Dintre miile de meteoriți din colecții, doar foarte puțini au venit sigur de pe Marte. Specialiștii îi numesc meteoriți SNC, dupa inițialele localităților unde au căzut cei mai reprezentativi: Shergotty din India, Nakhla din Egipt și Chassiny, Franța. Căderea lor a fost văzută și au putut fi recuperați. Cel din Egipt a căzut în 1911, într-o piața aglomerată din orașul Nakhla, se spune că peste un biet câine. Dacă e adevărat, un ghinion enorm a avut acel Grivei egiptean, căci probabilitatea ca un meteorit să cadă într-o zonă locuită este extrem de mică. Meteoritul Nakhla e important căci a fost primul care a furnizat dovezi privind prezența apei în trecut pe Marte.

Cum de se știe că respectivii meteoriți vin de pe Marte? Din studiul detaliat al  izotopilor și prin analiza incluziunilor. De exmplu, în partea vitrificată a unor astfel de meteoeriți se află minuscule bule de atmosferă marțiană, cu o amprentă chimică de neconfundat. Prin anii 80 americanii și japonezii au început să caute meteoriți pe covorul întins sub cer în Antarctica, unde ariditatea extremă și frigul îi conservă foarte bine . Cercetătorii îi adunau asemenea culgătorilor de ciuperci, plecați cu coșul. Tânăra Roberta Score a găsit în 1984 un meteorit cât un cartof, care, codificat ALH 84 001, a devenit celebru. Când, după ce a stat câțiva ani în heliu lichid i-a vanit rândul la analizat, cercetătorii au observat niște covrigei nanometrici de carbonat, asemănători unor baccili. Emoția savanților americani a fost imensă, iar în ziua de 7 august 1996 președintele de atunci, Bill Clinton, s-a grăbit să anunțe solemn din balconul Casei Albe că… iată, avem dovada că nu suntem singuri in univers. Dar ulterior savanți cârcotași au demontat cele mai multe argumente în favoarea originii biologice a covrigeilor. Acum doar foarte puțini mai cred că viața a fost identificată în acel meteorit. Totuși, în anul 2011, s-a precizat prin termometrie izotopică faptul că precipitarea carbonaților s-a făcut într-un mediu acvatic, la o temperatură de 18 grade Celsius. Puteai face o baie plăcută în oceanul marțian de acum 4 miliarde de ani, ne spune meteoritul ALH84001.

Text: Cristian Lascu