De ce dormim atât de bine legănați?

Foto: Andy Mahr/Corbis

Un studiu realizat recent la Universitatea din Geneva analizează legătura dintre legănat și somn.

Conform studiului, legănatul nu afectează doar viteza cu care adormim dar și calitatea somnului. Se pare că ne este mai ușor să adormim dacă suntem legănați dintr-o parte în alta deoarece creierul nostru este stimulat de această mișcare, transmițând mai multe semnale asociate cu un somn adânc.

Legănatul ajută talamusul să se sincronizeze cu centrii cortexului, iar impulsurile nervoase trimise de sistemul nervos somatic pot influența tranziția către somn.

Participanții la studiul realizat la Geneva au fost rugați să doarmă de două ori de după-masa într-o cameră întunecoasă, pe un pat care atârna din tavan. Somnul nostru are două etape principale: somn ușor și somn adânc. În acest fel s-a observant că atunci când participanții erau legănați au avut un somn adânc 70% din timp. Pe de altă parte atunci când patul a fost fixat într-o poziție stabilă participanții la studiu au avut un somn adânc doar jumătate din timp.

Legănatul influențează și viteza cu care adormim și cât de productivi suntem după ce ne trezim, participanții la studiu fiind mai alerți după somnul în care au fost legănați.

De asemenea atunci când suntem legănați în somn, creierul nostru trimite mai multe semnale de scurtă intensitate care se pare că previn trezirea în cazul zgomotelor exterioare.Se pare că semnalele sunt mai intense tocmai pentru a distrage creierul de la mișcarea creată prin legănat, astfel inducând un somn mai adânc, spune Dr. Michael Breus, autorul cărții Dieta pentru somn.  (mai multe informații www.sleepdoctor.com). Persoanele ale căror creiere trimit cele mai multe semnale de acest fel dorm mult mai bine atunci când cineva sforăie de exemplu.

Calitatea, și nu cantitatea somnului, devine tot mai importantă în ziua de azi când unii oameni nu au suficient timp să doarmă sau suferă de insomnii. Este posibil ca legănatul să fie soluția pentru a trata aceste afecțiuni.

Text: Arina Nagy-Vizitiu



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*