Medicii reconstruiesc cu celule modificate genetic epiderma unui băiat

Foto: 123rf

Un studiu de caz cu adevărat excepțional a fost publicat în cel mai recent număr al jurnalului Nature. O echipă de medici din Italia a reușit să creeze în laborator suficientă piele sănătoasă, astfel încât să acopere 80% din suprafața corpului unui băiat de șapte ani care suferă de epidermoliza buloasa, o boală genetică.

Epidermoliza buloasa se referă la un grup de boli ereditare care se caracterizează prin erupții veziculare ale pielii. Erupțiile apar în orice parte a corpului, chiar și pe organele interne și pot fi de dimensiuni diferite. Din cei care suferă de formele cele mai agresive ale acestei afecțiuni, aproximativ 40% mor înainte de adolescență.

Până acum, nu a existat vreun tratament cunoscut, dar soluția grefelor de piele modificată genetic ar putea schimba viețile celor aproximativ 500.000 de persoane din toată lumea suferă de o formă a acestei afecțiuni.

Băiatul în cauză a dezvoltat o infecție care a dus la pierderea a două treimi din pielea de pe corp. În 2015, acesta a fost trimis în Germania, la tratament, dar medicilor de acolo le-a fost foarte greu să îl țină în viață.

Ulterior, aceștia l-au contactat pe Michele de Luca, directorul Centrului de Medicină Regenerativă de la Universitatea din Modena și Reggio Emilia din Italia. În trecut, de Luca mai făcuse grefe similare de piele, pentru pacienți, dar nu pe o suprafață atât de întinsă.

Tratament cu succes al unui caz sever de epidermoliza buloasa

Grefe de piele sănătoasă. Foto: Holostem.com

Mai întâi, medicii au prelevat celule stem de pe pielea din zona gâtului, una dintre puținele zone de pe corpul băiatului care nu erau afectate de erupțiile veziculare. Au izolat aceste celule și le-au modificat genetic astfel încât să nu fie afectate de epidermoliza buloasa, apoi, au creat grefe de piele sănătoasă.

Afecțiunea băiatului fost cauzată de o versiune eronată a unei gene numite LAMB3, iar echipa lui de Luca a folosit un virus pentru a introduce versiunea normală a genei în ADN-ul celulelor stem ale băiatului.

De-a lungul a câtorva operații, grefele de piele sănătoasă au fost apoi aplicate pe corpul băiatului.

Recuperare completă

La aproape doi ani de la ultima operație, băiatul este recuperat complet și duce acum o viață normală. Poate să se joace sau să facă exerciții fizice. Epiderma lui este robustă și stabilă, și nu mai are urme de mâncărimi sau de erupții.

Medicii vor urmări evoluția pielii băiatului pentru a se asigura că aceasta rămâne sănătoasă pe măsură ce el înaintează în vârstă.

Echipa condusă de Michele de Luca concluzionează că metoda elaborată poate efectiv să regenereze întreaga epidermă, iar că  în prezent lucrează la dezvoltarea unei proceduri de standardizare.

Sursa: Nature.com