Microbii nostri

BACTERII INTESTINALE Intestinele umane sunt pline de bacterii, multe dintre ele încă necunoscute. Ne ajută să digerăm hrana și să absorbim substanțele nutritive și au rolul lor în protecția pereților intestinali. MARTIN OEGGERLI

În corpul uman există de zece ori mai multe bacterii decât celule. În acest univers invizibil funcționează circa opt milioane de gene – de peste 300 de ori mai numeroase decât cele din celulele noastre. Unii dintre chiriașii noștri microbieni pot fi periculoși, dar cei mai mulți ne sunt indispensabili pentru supraviețuire. Ne ajută să digerăm hrana, ne ghidează sistemul imunitar și ne apără de microbi letali.

Text: Nathan Wolfe

CARTIERELE CORPULUI

Fiecare parte a corpului are populații bacteriene unice, unele mai variate decât altele.

LIMBA

7.947 de specii

Streptococcus salivarius

Avem un aliat în această bacterie, care previne deteriorarea dinților, bolile gingivale și infecțiile în gât.

ÎNDOITURA COTULUI

2.012 specii

Corynebacterium simulans

O specie de obicei benefică, cu proprietăți antimicrobiene, care inhibă sau distruge agenții patogeni mai periculoși.

CANALUL VAGINAL

2.062 de specii

Lactobacillus acidophilus

Lactobacillus produce acid lactic, care menține un pH scăzut și inhibă dezvoltarea bacteriilor nocive.

GÂTUL

4.154 de specii

Neisseria lactamica

Sugarii au o populație mai mare din acest microb decât adulții, deoarece, se pare, contribuie la imunizarea contra meningitei.

SPATELE URECHILOR

2.359 de specii

Propionibacterium acnes

Deși e asociată cu acneea, această bacterie inhibă, de asemenea, dezvoltarea ciupercilor și a fermenților pe piele.

NĂRILE

2.264 de specii

Staphylococcus epidermidis

Specia menține echilibrul în multitudinea de colonii bacteriene din nări și suprimă tulpinile stafilococice periculoase.

INTESTINUL GROS

33.627 de specii

Bacteroides thetaiotaomicron

Microbul digeră amidonul din plante, permițând copilului să treacă de la laptele de mamă la hrana solidă.

INFESTAREA DE BUN-VENIT

Microbii care colonizează bebelușul alfabetizează“ sistemul imunitar pe parcursul dezvoltării sale în primii trei ani de viață și influențează predispoziția copilului la alergii, eczeme și altele.

Microbii din vaginul mamei îi fac noului-născut viața la lumina zilei mai ușoară.

Bacteriile din ordinul Lactobacillales (albastru deschis) îl ajută să digere laptele.

Copiii născuți prin cezariană au mai puține bacterii Lactobacillus și mai mulți microbi cu potențial nociv luați de pe pielea adulților, inclusiv stafilococi și Acinetobacter.