8 imagini memorabile de la sonda Cassini

Suntem doar un punct albastru care strălucește. În această imagine, care a fost făcută pe 19 iulie, 2013, se văd planeta Saturn, inelele sale, iar în planul îndepărtat, Pământul. Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

După 20 de ani petrecuți în spațiu, sonda Cassini, unul dintre cele mai ambițioase proiecte NASA, a plonjat în atmosfera planetei Saturn, unde a fost distrusă. Azi, sonda nu mai există, dar moștenirea știițifică pe care ne-a lăsat-o este extraordinară. Cele peste 450.000 de imagini pe care le-a trimis de-a lungul timpului și studiile sale aprofundate ne ajută să înțelegem mai bine planeta Saturn, inelele și lunile sale.

Pe 27 noiembrie, 2012, sonda Cassini fotografia primăvara la polul nord al Saturnului. Oamenii de știință au prelucrat imaginile folosind diferite filtre pentru a crea o imagine cât mai apropiată de ce ar vedea ochiul uman dacă ar fi acolo. Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute
Lacurile cu metan lichid de pe Titan, cea mai mare lună a lui Saturn, au fost fotografiate pe 22 iulie, 2006 de sonda Huygens care se desprinsese de Cassini cu un an înainte. Imaginile au confirmat teoriile legate de prezența a mii de lacuri pe Titan. Foto: NASA/JPL/USGS
Suprafața lui Titan, într-o fotografie în infraroșu (culorile reale ale satelitului variază de la maro, la portocaliu), făcută pe 13 noiembrie, 2015. Foto: NASA/JPL/University of Arizona/University of Idaho
Durează aproape 30 de ani ca planeta Saturn să completeze o orbită în jurul Soarelui, iar anotimpurile sale sunt proporțional mai lungi. Pe 25 aprilie, 2016, Cassini surprindea emisfera nordică la solstițiul de vară. Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute
Tethys, un alt satelit al lui Saturn, pare că plutește între inelele acestuia. Satelitul, format în cea mai mare parte a sa din gheață, a fost descoperit în anul 1684 de astronomul Giovanni Domenico Cassini. Foto: NASA/JPL/Space Science Institute
Sonda Cassini a descoperit că există apă lichidă pe Enceladus, un satelit al lui Saturn. În această imagine, făcută pe 30 noiembrie, 2010, puteți observa polul sudic al lui Enceladus, de unde jeturi de apă spectaculoase sunt aruncate în cosmos, înghețând imediat. Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute
Trei sateliți ai lui Saturn, în aceeași fotografie, făcută pe 3 decembrie, 2015. Thetys este cel care apare deasupra inelelor, la mijloc este Enceladus, iar în partea de jos este Mimas. Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Sonda Cassini ne-a ajutat să aflăm mai multe detalii despre Titan, cel mai mare satelit al lui Saturn și singura planetă (cu excepția Pământului) despre care știm că are plaje. Lungimea misiunii, 20 de ani, ne-a permis să observăm schimbările meteo și de anotimpuri de pe Saturn, să descoperim complexitatea inelelor sale și ne-a dezvăluit povești pe care le ascundeau câțiva dintre cei 62 de sateliți naturali descoperiți până în prezent.

“Cassini nu mai există, dar moștenirea sa științifică o să ne țină ocupați mult timp acum înainte. De abia începem să înțelegem informațiile pe care le-a trimis în cursul existenței sale”, a spus Linda Spilker, responsabilul științific al misiunii la Jet Propulsion Laboratory (JPL) al NASA din Pasadena, California.

Chiar și după ce a fost sacrificată de NASA, sonda Cassini continuă să ne inspire și să ne ofere informații noi despre spațiul cosmic.

Sursa, foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute